Deze week kreeg ik bezoek van Rimmel. Dat ging gepaard met ballonnen (met helium erin!), champagne, en home made bonbons. Er valt namelijk een feestje te vieren, want Rimmel is 180 jaar geworden! In een tas naast de bonbons, vond ik alle informatie over het begin van Rimmel, met de eerste mascara, parfum (ja, Rimmel had parfum) en nog veel meer leuks. Ik vind het zo interessant, dat ik je er meer over ga vertellen. Met vintage foto’s natuurlijk!
Het begon in 1834 met House of Rimmel, een exclusieve parfumerie in hartje Londen. (eigenlijk zijn ze dus pas over een maand jarig. Oeps…)
Eugene Rimmel, de zoon van de oprichter Hyacinthe Mars Rimmel, neemt na jaren bij het bedrijf gewerkt te hebben, in 1842 de directie over.
Cosmétique Superfin
Eugene Rimmel schrijft voor een aantal damesbladen met succes meerdere artikelen. Hij besluit daarop in 1864 Book Of Perfumes te publiceren, over parfum en cosmetica. Rond deze tijd vindt hij ook ‘Cosmétique Superfin’ uit. Een product om de wimpers donkerder mee te kleuren en extra volume te geven.
Water Cosmetique: de eerste niet-toxische mascara
In 1887 volgt ‘Water Cosmétique’, wat beschouwd wordt als de eerste niet-toxische mascara ter wereld. Water Cosmetique is geïnspireerd op Egyptisch kohl, en gebaseerd op de allernieuwste uitvinding van die tijd: Vaseline. Op de verpakking staat trouwens dat het ook voor wenkbrauwen te gebruiken is. Hmm, zwarte wenkbrauwen?
Bij Cosmetique Superfin is het nog maar de vraag hoe je de mascara moet aanbrengen, maar bij Water Cosmetique zie je in de verpakking een handig borsteltje liggen. Door het borsteltje vochtig te maken en vervolgens over de zwarte poeder te strijken, kon je daarna makkelijk je wimpers zwart kleuren.
Rimmel Powder Box
Ziet deze poeder er niet super chique uit? Rimmel bracht hem in 1910 op de markt.
Poeder, mascara en ook lipstick! Zie deze prachtige vintage foto uit 1948, met actrice Carole Landis die Rimmel Lipbrush Rouge aanprijst. Hier is Rimmel nog een luxe merk, met dure, high-end producten.
Rimmel wordt in 1949 verkocht en een low-budget merk gemaakt.
In 1949 Rimmel wordt verkocht en krijgt de slogan “Beauty wise, value wise, you can’t buy better than Rimmel”. De producten worden in de winkel in een display gezet, wat voor die tijd iets heel nieuws is. De consument kon zelf haar producten uitkiezen en meenemen. Rimmel is nu een low-budget merk.
Tussen 1970 in 1990 wisselt het merk nog meerdere keren van eigenaar. In 1996 koopt Coty het, nu nog steeds de eigenaar.
Kate Moss is al meer dan 10 jaar het gezicht van Rimmel
Coty vindt het merk opnieuw uit en verandert de slogan naar “Get the Londen look”. Ook neemt Coty in 2001 supermodel Kate Moss als het nieuwe gezicht van Rimmel aan.
Vanaf toen denk ik dat we allemaal wel weten hoe het is gegaan. Dat er zoveel geschiedenis is, en dat Rimmel al zo oud is (no offence), dat wist ik niet. Ik vind het super interessant, het maakt het merk voor mij nog een stukje leuker. Hopelijk heb jij ook genoten van dit kleine geschiedenislesje.
Dankjewel Iris ^^)
[Beantwoorden]