Mijn 5 kleine veranderingen met een groots effect

De laatste maanden ben ik wat dingen gaan veranderen in mijn leven. Niet omdat het moest, of omdat ik het me zo had voorgenomen, maar omdat het vrij natuurlijk op mijn pad kwam. Ik las, sprak met andere mensen en merkte aan mezelf dat ik best eens wat dingen kon proberen anders te doen om te kijken wat voor effect het zou hebben. Het bleken 5 kleine verandering met een groots effect.

1. Beter ademen

Ademen gaat heel automatisch, goed ademen gaat helaas minder automatisch. Verschillende factoren hebben ervoor gezorgd dat ik meer op mijn ademhaling ben gaan letten en nu begrijp ik hoe belangrijk goed ademen het is. Ik heb door paniekaanvallen en chronische hyperventilatie geleerd hoe ik moet ademhalen (inademen = buik uit, uitademen = buik in) en door yoga heb ik nog meer geleerd hoe ik ‘lekker’ kan ademhalen en hoe het me rustig kan maken.

Het is lastig om uit te leggen als je niet met ademhaling bezig bent, maar het heeft er echt voor gezorgd dat ik het gevoel heb meer controle te hebben over mijn lijf en daardoor lekkerder in mijn vel zit. Ik heb veel minder last van paniekaanvallen en ontspan beter.

2. Yoga

Bewegen vind ik fijn, juist omdat ik het merendeel van de dag zit. Of ik nou loop door de stad, naar mijn afspraak of aan het shoppen ben, maar ook als ik in de sportschool sta of thuis op mijn yogamatje zit. Van yoga geniet ik momenteel het meest. Ik doe een paar keer in de week ’s ochtends een aantal yoga oefeningen en dat vind ik een erg prettig begin van de dag. Ik maak mijn spieren los, kom lekker in mijn lijf te zitten en word goed wakker.

De oefeningen die ik momenteel doe zijn nog heel basic, maar voor nu vind ik het prima. Wil je yoga ook eens proberen, dan kan ik je de video’s op het YouTube kanaal Yoga With Adriane aanraden. Dan kan je er thuis, op je dooie gemakje kijken of het wat voor jou is.

3. Meer water drinken

Hoe vaak ik wel niet gehoord heb dat veel water drinken belangrijk is. Mijn moeder zei het, op school hoorde ik het en in de bladen las ik het. Elke celebrity op aarde dankt haar mooie huid altijd aan het drinken van veel water. Hoewel ik het nog steeds lastig vind om aan de aanbevolen twee liter per dag te komen (en ik het haat constant naar de WC te moeten), merk ik wel degelijk wat voor positief effect het drinken van water op mijn lichaam heeft.

Na het opstaan begin ik gelijk met een paar glazen water, dat voorkomt veel hoofdpijn. Door de dag heen probeer ik zoveel mogelijk te blijven drinken, maar wanneer het druk is kan ik het nog wel eens vergeten. Ik merk gelukkig steeds vaker dat ik uit mezelf zin krijg in water. Vroeger als ik dorst had wilde ik cola drinken, nu heb ik dat bijna niet meer waardoor ik automatisch meer water drink.

4. Eerder naar bed

Super saai, stom en burgerlijk, maar eerder naar bed gaan heeft er echt voor gezorgd dat ik veel minder moe en futloos ben, veel meer zin heb om dingen te doen en die ook werkelijk gedaan krijg. Klinkt allemaal heel logisch, maar 8 uur per nacht pakken is toch vaak nog best lastig. Tegenwoordig probeer ik voor 23:00 uur te gaan slapen en de volgende dag pluk ik daar de vruchten van. Ik sta makkelijk op en voel me door de dag heen veel fitter. In het weekend of als ik een dag vrij heb dan ga ik slapen wanneer ik er zin heb, maar doordeweeks probeer ik op de tijd te letten. Als ik dat niet doe, weet ik dat ik de volgende dag spijt heb.

5. Minder haasten

Ik ben ontzettend ongeduldig en heb de neiging om alles snelsnelsnel te doen. Ik loop snel, eet snel en haast me graag. Ook wanneer het niet hoeft, hol ik naar de tram, race ik over straat en heb ik mijn bord binnen 5 minuten schoon gegeten. Daar ben ik wel een beetje klaar mee, ik word er moe van. Vooral wanneer ik loop probeer ik dat nu een stuk rustiger te doen, maar ook voor elke maaltijd probeer ik de tijd te nemen. Dat is nog niet altijd even makkelijk omdat ik me jarenlang een ongeluk gehaast heb, maar als het wel lukt merk ik gelijk hoe fijn het is. Ik geniet veel meer en dat is waar ik het allemaal voor doe.

❤️❤️❤️

Deze 5 dingen zorgen ervoor dat ik me momenteel een stuk relaxter voel, meer geniet en me bewuster ben van mijn lichaam. Ik vind dat heel erg fijn, het geeft me rust en vertrouwen. Ik haal meer uit de dag, geniet meer van de dingen om me heen en voel me meer in controle. Natuurlijk lukken niet al deze dingen altijd, elke dag. Dat is niet erg, soms gaat dat zo. Morgen heb ik gelukkig weer een dag om het te proberen.

Twitter Facebook
Categorie: Lifestyle Personal Life | 23 juni 2017 | 39 reacties

Reacties

Door Nicky op 23 juni 2017 06:45

Hoi Vera, wat ben ik blij om eindelijk een lotgenoot met chronische hyperventilatie te vinden! Als ik mensen daarover vertel bekijken ze me altijd alsof ik ter plekke een ziekte sta te verzinnen. “Hyperventilatie, dan moet je toch in een zakje blazen?” Hoe uit dat zich bij jou? Ik zit vaak te zuchten of geeuwen, vooral als ik stress heb. En ik heb ook al gemerkt dat yoga me daar enorm bij helpt.

[Beantwoorden]

Mirte antwoordt op 23 juni 2017 om 21:11:

Wat fijn idd om te lezen dat er nog meer mensen zijn met hetzelfde! Ik heb er ook lange tijd last van gehad en moest veel gapen waardoor ik vaak te horen kreeg op stage en m’n werk dat ik ‘lui’ was en ‘ongeinteresserd’ nou dus niet hea haha!

Bij mij kwam het chronisch hyperventileren voornamelijk door de pil.. kreeg paniekaanvallen, geen controle meer over mijn ademhaling en nog meer klachten. Zo naar joh! Gelukkig nu gestopt let de pil enoge tijd en voel me echt zó gezond! Wat een verschil!😄

[Beantwoorden]

Vera Camilla antwoordt op 26 juni 2017 om 08:10:

Door de pil?! Oh dat is wel goed om te weten, ga ik me eens in verdiepen…

[Beantwoorden]

Vera Camilla antwoordt op 26 juni 2017 om 08:08:

Ja, heel herkenbaar. Veel gapen met stress heb ik ook, maar ook dat ik soms opeens niet meer normaal kan ademen. Dan weet ik niet meer hoe het moet, voelt mijn ademhaling heel hoog en duurt het wel even voordat ik het weer normaal krijg.

[Beantwoorden]

Amerins antwoordt op 15 augustus 2017 om 23:50:

De pil is maar een apart iets. Mijn lichaam reageerde er eigenlijk goed op, ik had minder rug en buikpijn en verloor veel minder bloed. En mijn huid zag er zoveel beter uit! Geestelijk ging het juist helemaal de andere kant op, moe, lusteloos, alleen maar thuis in bed willen zijn terwijl ik super ondernemend ben. Zelfs depressieve gevoelens die op kwamen dagen die ik dan gelukkig wel uitsprak waardoor mijn moeder heeft gezegd van ophouden met dat ding! Ben nu 2 maanden gestopt en voel mij eindelijk mij vrolijke ondernemende zelf weer.. Het is goed om te onderzoeken welke pil welke bijwerkingen kan hebben en waarvoor jij als persoon gevoeliger bent!

[Beantwoorden]


Door Susan op 23 juni 2017 07:11

Dat water drinken zou ik ook echt moeten doen.. Ga direct een glas pakken!

[Beantwoorden]

Vera Camilla antwoordt op 25 juni 2017 om 09:38:

Of zet als het kan, een fles/kan op je bureau. Hoef je minder heen en weer te lopen en vergeet je het misschien niet zo snel.

[Beantwoorden]


Door Femke op 23 juni 2017 07:56

De meeste dingen zijn eigenlijk heel logisch, maar je moet het toch maar eens doen. Twee liter water wegdrinken vind ik nog steeds een uitdaging. Goed op je ademhaling letten vind ik wel interessant, dat ga ik eens proberen.

[Beantwoorden]

Iesje antwoordt op 23 juni 2017 om 18:56:

De richtlijn van het Voedingscentrum is 2 liter vocht per dag. Onder vocht valt ook thee/koffie, frisdrank en melk (geen alcohol). Hoewel dat niet altijd de gezondste alternatieven zijn voor water, telt het wel mee voor je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vocht! Zo kom je ongemerkt toch al snel richting de 2 liter vocht per dag. Je hoeft dus niet per se 2 liter water naar binnen te klokken om je lichaam van voldoende hydratatie te voorzien.

[Beantwoorden]


Door Mariëlle op 23 juni 2017 07:58

Wat een mooi artikel Vera! Ik heb ook chronische hyperventilatie dus ik weet er alles van. Daarom doe ik graag aan yoga en meditatie. Ook drink ik veel water en probeer ik niet te haasten, maar met de verhuizing is alles toch ineens even héél druk!

[Beantwoorden]


Door jonna@burgertrutjes op 23 juni 2017 08:13

Al jaren drink ik bijna geen frisdrank meer. De koelkast is altijd gevuld met flesjes water en spa rood. Ik merk ook aan mijzelf dat als ik vroeger naar bed toe ga ik meer waard ben. Niks saai of burgerlijk, dat is gewoon verstandig ;-)

[Beantwoorden]


Door An Dang, TheBeauParlour op 23 juni 2017 08:19

Wat zijn het fijne dingen! Ze klinken misschien heel logisch maar we zijn soms niet echt goed bewust van de kleine dingetjes in ons leven. Het adem halen let ik laatste tijd ook veel meer op, maar als ik er te veel aan denk moet ik weer te veel inspannen om dat goed te doen haha! Het water drinken vind ik ook zoooo moeilijk! Gelukkig lukt dat de afgelopen maand steeds beter doordat ik ben gaan sporten en daardoor meer ben gaan drinken. Ik moet nu al vaak naar de wc, laat staan als ik 2 liter op moet per dag!

[Beantwoorden]


Door Suzanne op 23 juni 2017 08:29

Meer water drinken en vroeger naar bed zijn voor mij ook dingen waar ik goed rekening mee houdt. Alleen met dit hele hete weer is het vroeg naar bed gaan nog weleens lastig.

[Beantwoorden]

Vera Camilla antwoordt op 26 juni 2017 om 08:10:

Mee eens. Water drinken daarentegen hopelijk niet :)

[Beantwoorden]


Door Liset op 23 juni 2017 08:31

Fijn dat je hier zoveel aan hebt! Dat YouTubekanaal met yoga-oefeningen lijkt mij ook wel wat. Ik had wel eens eerder van haar gehoord, maar was het eigenlijk een beetje vergeten. Ik ga daar ook eens mee aan de slag!

[Beantwoorden]

Vera Camilla antwoordt op 25 juni 2017 om 09:39:

Echt heel fijn! Makkelijk te volgen ook.

[Beantwoorden]


Door Neo op 23 juni 2017 08:36

Vroeger naar bed bestaat niet… Vroeger is het verleden. Eerder naar bed zou het moeten zijn. Sorry taalfreak.
Verder zijn je veranderingen heel goed en logisch in je drukke leven. Hierdoor creëer je tijd en rust voor jezelf. En voor iedereen aan te raden om dit eens een kans te geven.

[Beantwoorden]

Lidewij antwoordt op 23 juni 2017 om 15:26:

Sorry hoor taalfreak, maar je kunt toch best vroeg naar bed en dan nóg vroeger (overtreffende trap)?

[Beantwoorden]


Door Danielle op 23 juni 2017 08:44

Wat goed van je! Door zulke dingen te doen leer je jezelf ook alleen maar beter kennen. Ik probeer ook altijd voor 23 uur in bed te liggen, soms ga ik direct slapen en soms lees ik nog wat.

[Beantwoorden]

Vera Camilla antwoordt op 26 juni 2017 om 08:10:

Wat meer lezen zou ik eigenlijk ook willen doen, maar merk dat ik dan snel afgeleid raak. Terwijl lezen ook zo fijn is!

[Beantwoorden]


Door Loes op 23 juni 2017 09:37

Goede tips! Ik heb soms mijn ademhaling ook heel hoog zitten, dus ik merk dat als ik daar op let, ik meteen wat rustiger word. En gewoon minder stressen, op tijd naar bed gaan en mezelf me-time gunnen, dat helpt ook!

[Beantwoorden]

Vera Camilla antwoordt op 26 juni 2017 om 08:11:

Helemaal mee eens!

[Beantwoorden]


Door Lindsey Beljaars op 23 juni 2017 09:39

Mooie veranderingen! Ik snap goed dat dit zeker verschil maakt!

[Beantwoorden]


Door femketje op 23 juni 2017 09:41

Ik hanteer sinds een aantal maanden ook een aantal van je genoemde punten en voel me veel minder gestressed! :)

[Beantwoorden]


Door Danique op 23 juni 2017 10:04

Wat fijn dat deze veranderingen je zo goed doen! Ik probeer ook om op tijd naar bed te gaan en om eerst een halfuurtje te lezen. Het gaat nog niet super, maar ik neem kleine stapjes!

[Beantwoorden]

Vera Camilla antwoordt op 26 juni 2017 om 08:11:

Geef het ook de tijd! En soms lukt het mij ook niet hoor, kom ik niet in slaap, ben ik teveel aan het nadenken/piekeren.

[Beantwoorden]


Door Rianne op 23 juni 2017 10:05

Water drinken is zo belangrijk, en toch was ik van de week weer helemaal misselijk met het warme weer, gewoon omdat ik geen zin had in water of er niet aan dacht. Dat is voor mij echt iets om aan te werken!!

[Beantwoorden]


Door Sandra op 23 juni 2017 11:55

Fijn om te lezen dat deze veranderingen je zo goed geholpen hebben! Dat met die yoga herken ik wel. Ik heb altijd geroepen dat ik er veel te onrustig voor ben en dat het niks voor mij is, maar het ademhalen gaat voor mij steeds beter door het uitvoeren van die oefeningen. En het is heerlijk om het gewoon thuis te doen voor mijn laptopje haha :)

[Beantwoorden]


Door Annika op 23 juni 2017 12:41

Meer water, check. Als ik niet genoeg drink, heb ik zo snel hoofdpijn, zeker met dit weer. Ook het ongeduldige herken ik wel.

[Beantwoorden]


Door Lenthe op 23 juni 2017 21:45

Ik vind je ook steeds meer volwassen. Compliment !

[Beantwoorden]


Door Sarah op 23 juni 2017 21:57

Ik drink zelf nooit prik, vrijwel alleen water en heel soms een sapje. Dat ademen vind ik wel erg interessant, ik las dat Qi gong (of hoe je het ook schrijft) hier erg goed voor is.

[Beantwoorden]


Door Priscilla op 24 juni 2017 13:42

Het lijkt wel alsof je mijn lijstje hebt gemaakt. Ik ben vorig jaar ziek geworden waardoor ik a) op m’n voedingspatroon ben gaan letten en veeeel meer water ben gaan drinken, b) op yoga ben gegaan en nu m’n ademhaling veel beter onder controle heb, c) regelmatiger leef en op tijd naar bed ga en d) een stapje terug heb gedaan waardoor ik minder gehaast en gestresst ben. Ik vind het heel knap dat je (onbewust) deze stappen hebt gemaakt en ik hoop dat je nog heel lang baat hebt bij deze veranderingen. <3

[Beantwoorden]


Door Rosalie op 26 juni 2017 08:49

Leuk artikel! Ik merk juist dat ik door dit weer meer naar frisdrank grijp omdat dit echt goed verfrist terwijl water dat minder doet. Ik ga toch proberen om meer water te drinken, het is echt veel gezonder

[Beantwoorden]


Door noor op 27 juni 2017 22:18

Wat een fijne post. In verband met het laatste: ik ben nu zelf al 1 jaar langzaam aan het leven. Als we eens beseften hoeveel dingen we gehaast doen zonder erbij na te denken… Tijd is kostbaar, maar door alles snelsnel te doen, vergeet je de dingen rondom je. Ik heb geleerd om alles langzaam te doen: opstaan, ontbijten… De dag begint al een stuk positiever. Waarom zou ik me moeten haasten voor iemand die achter mij staat aan de kassa?

En dat van dat water drinken, dat is zo HERKENBAAR. Ik ben nu 2 weken 1 liter water per dag aan het drinken en ik heb ook zuivelproducten geschrapt en mijn gezicht ziet er veel beter uit (ben melkverslaafd en dat zie je aan mijn gezicht dan). Het is inderdaad lastig om naar het toilet te gaan want dat vind ik hatelijk, maar ik drink de hoeveelheid voor 18u. Heb ooit teveel gedronken net voor ik ging slapen, dat kan dus niet! Oh ja, je moet geen 2 liter water per dag drinken. Hoeveel je moet drinken hangt af van je gewicht + lengte, daar is een formule voor.

[Beantwoorden]

noor antwoordt op 27 juni 2017 om 22:20:

Nog een kleine tip: koop een herbruikbaar flesje van 1 liter, zo weet je hoeveel je nog moet drinken en heb je je flesje water altijd bij je in de buurt.

[Beantwoorden]

Pleun antwoordt op 28 juni 2017 om 12:39:

Dokters raden wel bij iedereen aan om 2 liter per dag te drinken, of het nu water is of iets anders. Maar moet zelf toegeven dat het toch lastig is, telkens op en neer naar die wc

[Beantwoorden]

noor antwoordt op 28 juni 2017 om 20:54:

Niet elke dokter raadt dat aan. 2 liter kan zelfs teveel zijn, afhankelijk van gewicht en lengte. Elke persoon is anders en heeft dus ook andere hoeveelheden nodig.

[Beantwoorden]

. antwoordt op 28 juni 2017 om 20:58:

2 liter is niet gauw te veel hoor , nooit gehoord dat ze dat afraden 😅😜


Door Moniek op 14 juli 2017 17:44

Ik heb ook chronische hyperventilatie dus heel herkenbaar! Soms kan ik gewoon ook dagenlang niet meer volledig inademen, zo voelt het althans. Heel naar! Ik doe ook yoga en het heeft mij ook enorm geholpen.

[Beantwoorden]